torsdag 19. april 2012

Min første tiurleik.

Har mange morgener vært på leit etter en plass der det var tiurleik men ikke enkelt å finne. God trim er det iallefall. På tirsdag var jeg heldig. Gikk å rotet rundt da jeg skremte opp en røy. gikk bare noen skritt til og da lettet det en flokk på mellom 15 og 20 storfugler. Kunne se 4 tiurer blandt dem. Siden det var 1cm nysnø inne i skogen tok det ikke lange tiden å finne sentrum av leiken. Spillmøkk og fjærer over alt.

Samme kveld bar det opp igjen til plassen. Gledet meg som en unge som venter på lørdagssnop for dette hadde jeg ikke gjort før. Rigget meg til og sette meg ned for å vente på at jeg kunne legge meg til for kvelden. Tidlig inn i teltet for at ikke fuglene skulle bli skremt hvis jeg gikk å tulla rundt spillplassen.

Satt spent og lyttet om jeg kunne høre fugler land. Mørket seig sakte på og plutselig så braker det inn i noen trær vedsiden av meg. Ikke en gang men flere ganger. Åhh jeg var lettet. Dette kunne jo ikke bli bomtur.
De sette seg til å "rape er det vel det heter" til hverandre en stund før de roet seg. Da var det bare til å prøve å sove men det er ikke lett når en ikke har sengen med seg. Ble sånn til og fra hele natta.
Storm meldte lettskyet frem til utpå morgenen neste dag men neida, om natta begynte det å snø og det gav seg ikke.
Grytidlig begynte det å bli aktivitet utenfor teltet. Det flakset i vinger og hørte såvidt en tiur begynne å spille. kikka ut og der møtte snøen meg. Det lavet ned og ikke nok med det men tåka hadde kommet.  For mørkt til å ta bilder så det var bare å smøre seg med tolmodighet i håp om at det ble lysere.

En tiur var det som hadde sentrum og med seg hadde den som jeg kunne telle ni røyer. For høneuken var begynt. Ingen tvil om det. Det eneste jeg ikke fikk bilde var parringen. Tror denne tiuren var litt flau for den tok damene med seg over kammen og parret seg og der kunne jeg ikke se men jeg kunne se det på nakkefjærene til dama når hun dukket opp igjen..:)

Dette var en fantastisk opplevels som jeg kommer til å leve lenge på...

Legger ved noen av bilder jeg tok.





























10 kommentarer:

  1. Flott serie fra tiurleiken i full vinter, sikkert en fin og spennende opplevelse. Likte alle bildene.

    Ottar

    SvarSlett
  2. Var sikkert en spennende seanse. Synes snøværet bare satt en ekstra spiss på bildene dine.

    SvarSlett
  3. En opplevelse som de fleste naturfotografer kan drømme om. Turene dine belønnet med de flotte bildene du foreviget her Svein Ove.

    :) duy

    SvarSlett
  4. En serie med bilder i øverste klasse! For en opplevelse det må ha vært.

    Terje

    SvarSlett
  5. For en deby Svein Ove!
    Du har vært både heldig og ikke minst dyktig. Moro når man får lønn for strevet, ekstra stas å leite opp leiken selv. Bra jobba. Bildene er herlige med en flott stemning. Lurer på om du kan gi dem noe mer kontrast, eventuellt prøve litt i levels for å få litt mer trykk i fargene. Uansett flott å se!

    SvarSlett
  6. Takk for kommentarene.

    Da har jeg trøkt på litt mer kontrast slik JK foreslår.

    SvarSlett
  7. Fin bildeserie fra leiken der det tette snøværet gir ekstra stemning.

    SvarSlett
  8. Flott serie av storfuglen hvor snøværet hever bildene :-)
    Rune

    SvarSlett
  9. Gratulerer med flotte bilder!
    Fantastisk opplevelse det må ha vært!

    Mange flotte bilder, der bilde nr 7 ble min favoritt!

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  10. Fantastiska bilder från tjäderspelet!! Vilken upplevelse det måste ha varit. /Susanne

    SvarSlett