fredag 30. august 2013

Endelig min tur å reise til Finland.

Dette hadde jeg ventet på lenge og 12 august var startskuddet for en ukes opphold hos Lassi Rautiainen. Bjørner, Ulv og Jerv i Finland var målet sammen med 9 andre fotografer. Kan med en gang avsløre at Jerv så jeg ikke. Ulv så jeg på laaang avstand men ikke noe bilde som er verdt å vise frem.
Bjørn derimot, var det rikelig av. På det meste var det 7 Bjørner på myra samtidig. Totalt 10 forskjellige Bjørner så jeg på en økt. En fantastisk opplevelse å ha de store rovdyrene så tett innpå.

Var litt spent på dette med å sitte i skjul hele natta mens Bjørnene gikk å subbet i myra.
Fra ca. 22:30 til ca. 03:30 var det for mørkt til å fotografere, så da var det bare å prøve å sove. Første natta ble det lite søvn. Alle inntrykkene etter første kvelden med de flotte dyrene spant oppi hodet og da er det ikke lett å få skikkelig søvn. De andre nettene sov jeg som en Bjørn i hi.

Det var Tommy Solberg som hadde trommet sammen den flott gjeng jeg reiste sammen med. Positive, hyggelige mennesker som alle var ute etter å gjøre oppholdet så bra som mulig og selvfølgelig fotografere. Så takk til dere alle.
Tommy Solberg og Roger Brendhagen har sett opp noen turer neste august så da er det påan igjen.:-) Må jo oppleve Jerv og Ulv siden jeg misset det denne gangen.

Her er noen av bildene jeg fikk med meg fra Finland.

Det første her har høy ISO. 12800
Tåkemorgen

En liten danseoppvisning
Blir tørst av all spisingen

Deilig å klø seg

Teller til hundre og da må dere være gjemt
Har du ikke sett en bjørn med butler?
High Five
Et kameratslig klask..:-)
Vann er gøy


Spagetti til middag
Jeg kan ligge hele dagen å se lyngen vokse og høre gresset gro

Ædda bædda, jeg fant honningen
Litt lang lukker til slutt




16 kommentarer:

  1. En veldig flott serie med bilder :)

    SvarSlett
  2. Må være fantastisk å se disse flotte dyrene på nært hold ute i nature. Synes du fikk mange gode bilder i både klassiske og mer originale positurer. Liker bildet med ravnen bak litt ekstra.

    SvarSlett
  3. Fine bilder fra finland turen, synd du ikke fikk bilder på ulven som er fantastisk å opplevelse når den krangler og jager på bjørnen ved matfate. Likte godt tåke bilde av bjørnen.

    SvarSlett
  4. det må være en uforglemmelig opplevelse. kjemepe fine bilder !

    SvarSlett
  5. Incredible photos. What an experience that you had.

    SvarSlett
  6. Wow! I'm impressed with your photos, they are amazing. And what an experience to be able to see these beautiful animals that close to you.
    Regards from Barcelona, have a great weekend.

    SvarSlett
  7. Incredible photos! I really like the "morning fog" shot!

    SvarSlett
  8. beautiful series... I especially love the one with the bear splashing!

    SvarSlett
  9. Wonderful pictures - I'd love to see a bear (or two) in the wild!

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
  10. God uttelling synes jeg og likte spesielt godt 1 og 2 med hhv anderledes miljø enn vanlig derfra og herlig tåkestemning. Ellers er 12 og 13 andre favoritter :-)
    Rune

    SvarSlett
  11. Fantastiske bildet du fikk fra turen, her har du hatt en uforglemmelig opplevelse. Gratulerer med et utmerket resultat.

    Ottar

    SvarSlett
  12. Wow, Riktigt fina björnbilder!

    SvarSlett
  13. Wow, amazing shots, but #2 is my favorite!

    SvarSlett
  14. What a good blog you have here. Keep Your Work Up....
    __________
    HD Wallpapers

    SvarSlett
  15. Mange bra bilder av bjørn i ulike situasjoner. Bilde nr 12 og 13 likte jeg spesielt godt. Håper du er heldig på neste tur og også får oppleve ulvene på myra! :)

    SvarSlett